Nieuws van de Posten op koers
‘Gemengd’ wonen is een onderdeel van de toekomstvisie van de Posten en dit is in de nieuwbouwplannen opgenomen. Het heeft er toe geleid dat sinds juli van dit jaar op De Es vier mensen met dementie of een andere vorm van geheugenproblematiek zijn komen te wonen. Karin Janssen, leidinggevende Welzijn en Zorg en contactverzorgende Lidwine Leferink delen hun ervaringen.
Lees verderDe beweging naar langer zelfstandig thuis blijven wonen voor ouderen wordt steeds belangrijker. Deze landelijke transitie betekent dat langdurige zorg thuis anders georganiseerd moet worden. De overheid heeft gelden vrijgemaakt om anders werken in de zorg te stimuleren en faciliteren. Met deze financiële middelen is een aantal gezamenlijke projecten opgestart. Programmamanager Ank Braspenning vertelt erover.
Lees verderNa de verhuizing eind juli van dagopvang Plevier en Patrijs is Noaberhuus de Posten officieel in gebruik genomen. Een gezellige opening op 5 oktober gaf het startsein, compleet met een culturele reis van hapjes en spekkoek van de zittende ontmoetingsgroepen. Monique Terhaar en Besna Alp blikken terug op de afgelopen periode.
Lees verderDe zomer ligt ver achter ons, maar Kamla Mahabier, medewerker woonplezier op Het Hofje kijkt nog steeds met veel plezier terug op de periode dat management assistent Marian de Lange als ‘helpend handje’ op de afdeling meedraaide. Beiden vertellen hoe leuk en leerzaam maar ook hoe belangrijk het is zorgteams in de zomerperiode te ondersteunen.
Lees verderDuo-fietsen, intern vervoer en dagbesteding: vrijwilligers zijn – samen met onze medewerkers – het goud van de Posten. Ze zijn veel meer dan een extra paar handen. Zonder onze vrijwilligers zouden we niet de intensieve aandacht aan onze bewoners en klanten kunnen geven, zoals we dat nu doen. We gaan hierover in gesprek met Anne Wilderink. Ze is sinds 2019 Coördinator Vrijwilligerswerk.
Lees verderAchter de schermen werken we aan Woonpark de Posten. Het is één van onze strategische routes naar toekomstgerichte zorg. De eerste stap richting de verbouwing is gezet: de dagopvang is verhuisd naar Noaberhuus de Posten, aan de Zenderenbrink 1 in Enschede. Monique Terhaar – Konter, leidinggevende Welzijn & Zorg, vertelt welke groepen zijn verhuisd én hoe de nieuwe locatienaam tot stand is gekomen.
Lees verderOp de derde verdieping in de ronde vleugel, heeft één appartement een metamorfose ondergaan. Alhoewel…
Als je binnenkomt zie je een kapstok met een jas, er ligt een bril op de eettafel en er staat een bed in de slaapkamer. ‘Het lijkt alsof er iemand woont, zodat het niet te klinisch is, dat past ook niet bij de Posten,’ aldus Marijn Weers, wijkverpleegkundige en casemanager dementie.
Lees verderPsychologen, fysiotherapeuten, verpleegkundigen, verzorgenden, beleidsadviseurs en andere collega’s: iedereen die vanuit zijn rol bijdraagt aan de zorg, is welkom bij de bijeenkomsten van Professioneel Platform de Posten (PPP). Doel? Zorgkwaliteit verbeteren op toekomstbestendige wijze.
Lees verderTijdens een gesprek met de contactverzorgende, stelde ze deze vraag. Haar man woont op Erve Leppink. En zo geschiedde; ze verzorgde een warme maaltijd in zijn nieuwe thuis. En wel de ‘speciale’ bami die ze altijd voor hem maakte, voordat hij verhuisde. Ze kookte niet alleen voor hem, maar voor alle bewoners op de groep. ‘Ze had twee keukens nodig, en liep heen en weer tussen de pannen op het gasfornuis’, aldus Femke Stegeman, Verpleegkundige Zorgtechnologie en werkzaam in huis 27. Trouwens, dit bleek het begin van iets moois, want het bleef niet bij één keer koken…
Lees verderIn het kader van duurzame inzetbaarheid, is de Posten twee jaar geleden een samenwerking gestart met Falke & Verbaan. Deze organisatie is gespecialiseerd in gedrags- en cultuurveranderingen binnen organisaties om verzuim te verlagen. Inzetbaarheid wordt aangevlogen vanuit een gedragsmatige visie op verzuim, waarbij het stimuleren van dialoog tussen medewerkers en leidinggevenden centraal staat
Lees verder“Veiligheid heeft de afgelopen decennia in de ouderenzorg voorop gestaan, uiteraard ook bij de Posten,” vertelt beleidsadviseur Carli van Voorst. “Wanneer iemand bij ons kwam wonen in het verpleeghuis was daar volop aandacht voor.
Lees verderJe kunt ze de ruggengraat van de Posten noemen: de statuten van onze organisatie. Een belangrijk document waarin is vastgelegd wat het doel van de organisatie is en welke rol onze Raad van Bestuur en Raad van Toezicht hierin hebben. Maar eigenlijk vooral een verzameling uitgangspunten die vastleggen wat de Posten tot de zorginstelling maakt die we zijn.
Lees verderHet kan soms bijzonder lopen in een werkcarrière. Dat bewijst Sanne Jetten met haar verhaal. Tijdens haar opleiding tot apothekersassistent kwam ze in het voorjaar van 2006 bij de Posten terecht, voor een maatschappelijke stage. Al vanaf het moment dat ze de drempel van restaurant De Brink overstapte, voelde ze zich thuis.
Lees verderIn april 2022 startte de Posten met de Proeftuinen, een project dat teams uitnodigt en ruimte biedt de samenwerking rond zorg anders vorm te geven: toekomstbestendig, slimmer, klantvriendelijker, maar ook gericht op meer werkgeluk. Een win win-situatie voor iedereen. Wat houdt het project in, hoe ging het van start en waar staan we nu?
Lees verderDrie jaar is hij inmiddels betrokken bij de Cliëntenraad van de Posten: Karst Hendriks. Zelf kent hij de wereld van de bouw van binnenuit, als bouwkundige. Nu draagt hij zijn steentje bij door binnen de Cliëntenraad het aandachtsgebied bouw en veiligheid in onze gebouwen te hebben. “En dat bevalt uitstekend,” aldus de heer Hendriks.
Lees verderOm de ouderenzorg toekomstbestendig te houden, zijn er nieuwe manieren van werken nodig, waarbij ook de familie, naasten en vrijwilligers een betekenisvolle rol kunnen spelen. Beleidsadviseur Carli van Voorst vertelt hoe de Posten in het kader van Persoonsgericht werken daarom het traject Familieparticipatie start.
Lees verderWat de Posten uitdaagt, is de grote toename van ouderen en de toenemende schaarste van de verschillende professionals, zowel in de zorg als behandeling. De samenleving moet anders kijken naar ouder worden en naar de zorg.
Lees verderIedereen die bij de Posten werkt wil het beste voor de klant. Maar wat is ‘het beste’ eigenlijk? En wie bepaalt dat? Wordt je idee over wat goed is voor een ander niet voornamelijk bepaald door je eigen normen en waarden? En wat nu als die afwijken van de normen en waarden van een ander? Deze en andere vragen komen aan bod tijdens een moreel beraad. Esseldien Wennink, geestelijk verzorger, vertelt erover.
Lees verderVan de eerste sessie leerden we dat medewerkers met heel veel tips en adviezen uit de praktijk komen, die bruikbaar zijn voor het ontwerp van Woonpark de Posten. Daarom organiseerden we nog een sessie, nu met andere thema's. En ook dat leverde een schat aan informatie op.
Lees verderDat is het motto van het ontwikkeltraject dat de zorgteams op Erve Leppink samen doorlopen. En het is niet zomaar een motto: het geeft aan waar de Posten naar streeft voor álle bewoners en klanten. Of zij nu op Erve Leppink wonen, in de Posten of in hun eigen huis in stadsdeel zuid.
Lees verderEind augustus 2022 plaatsten we een oproep op intranet om je met jouw team aan te melden voor een nieuwe proeftuin. Daarop kwamen maar liefst vier aanmeldingen binnen. Wat fijn om te merken dat zoveel collega’s zin hebben om nieuwe ideeën en oplossingen uit te proberen!
Lees verderNa de middelbare school wist Bob niet precies wat hij wilde gaan doen. Hij koos voor de studie commerciële economie, waarmee hij alle kanten op kon. Al tijdens zijn studie ging hij aan de slag in de autowereld. Hij poetste auto’s, werkte in het magazijn en bij de werkplaatsreceptie en was commercieel medewerker bij een leasebedrijf. Dat werk kon hij goed combineren met de mantelzorg voor zijn moeder. Tot zijn leven ineens veranderde.
Lees verderVraag je je als medewerker van de Posten weleens af waarom je de dingen doet zoals je ze doet? En of het niet veel beter is om het anders te doen? Mooi! Professioneel Platform de Posten wil graag weten wat jouw ideeën zijn, die bijdragen aan verbetering van de zorgkwaliteit. Lees verder hoe jij je steentje bij kunt dragen.
Lees verderOp 24 oktober ging het nieuwe intranet live. Waarom is er eigenlijk een nieuw intranet? En wat zijn de voordelen daarvan voor de medewerkers? We zetten ze voor je op een rijtje.
Lees verderNiemand staat te trappelen om naar de tandarts te gaan. Maar als het dan toch moet, maak er dan het beste van, dacht de Posten. Daarom gingen ze een samenwerking aan met het enthousiaste team van Fresh Unieke Mondzorg. We liepen een ronde met ze mee.
Lees verderMedio 2023 starten we met een grootse update van De Ronde Vleugel van de Posten. Naast de appartementen zijn er buurtkamers- en pleinen, waar ruimte is om elkaar te ontmoeten, activiteiten te ondernemen en gezamenlijk de maaltijden te gebruiken. Benieuwd hoe we dat invullen?
Lees verderEen andere baan is altijd een beetje spannend. En misschien voel je je als nieuwe medewerker een beetje onzeker of onwennig. Met Startbaan en het buddysysteem is dat verleden tijd. Met een afwisselend en praktisch online én offline programma voelen nieuwkomers zich binnen een mum van tijd op hun plek.
Lees verderHoe kun je de zorg anders organiseren en tegelijkertijd het klant- en werkgeluk vergroten? In Proeftuin Het Hofje wordt daarover nagedacht en de uitkomsten worden in de praktijk getest. We vertellen je graag meer over de gezamenlijke ideeën, de creatieve experimenten en welke inspiratie die jou, je collega’s en de klanten opleveren.
Lees verderHelga van Silfhout is klachtenfunctionaris voor de klanten van de Posten. Samen met de klant en de medewerker zoekt ze naar de beste oplossing om onvrede weg te nemen. Laagdrempelig, vriendelijk en toegankelijk. Het uiten en oplossen van een klacht is, zoals ze zelf zegt, niet iets om wakker van te liggen. Ze vertelt zelf waarom.
Lees verderEen campingweek op het terrein van de Posten? Of een yoga- en meditatieruimte om lekker zen te worden? Bianca ter Riet (coördinator Welzijn en creativiteit) en haar collega’s regelen het. Naast de vertrouwde bingo natuurlijk, want dat is ook nog steeds een populaire activiteit. De enige voorwaarde bij alle activiteiten is dat iedereen er blij van wordt. En dat lukt!
Lees verderAchttien medewerkers uit diverse disciplines van de Posten woonden op 24 juni 2022 een eerste inspiratiesessie bij. Zij brainstormden in groepen over vijf thema's, met als centrale vraag: waarmee moeten we in het ontwerp van Woonpark de Posten rekening houden? Het doel: input ophalen voor de best mogelijk werkprocessen, een ontwerp dat daarop aansluit en natuurlijk klanten die daardoor met veel plezier bij ons wonen.
Lees verderHoe goed het ook gaat, het kan altijd beter! Daarom zijn we met zijn allen continu bezig met het monitoren en verbeteren van de kwaliteit van onze zorg- en dienstverlening. Het internationaal erkende bewijs daarvan is onze ISO 9001:2015 certificering. Voor de verlenging daarvan was een externe opvolgaudit nodig. Dat is leuk én spannend. Want wat waren de uitkomsten?
Lees verderSinds kort heeft de Posten een ontwikkeltraject voor alle contactverzorgenden. Daarmee zetten we deze functie nog beter op de kaart. Benieuwd naar wat het ontwikkeltraject inhoudt en wat het ontwikkeltraject oplevert voor klanten, naasten en medewerkers?
Lees verder