De zomer ligt ver achter ons, maar Kamla Mahabier, medewerker woonplezier op Het Hofje kijkt nog steeds met veel plezier terug op de periode dat management assistent Marian de Lange als ‘helpend handje’ op de afdeling meedraaide. In de zomerperiode is het vaak lastig om de planning voor zorgteams rond te krijgen. Hulp vanuit de ondersteunende diensten bij de Posten is dan meer dan welkom.
Marian hoefde er niet lang over na te denken toen ze de oproep van Helpende Handjes voorbij zag komen. Ze gaf een aantal momenten door wanneer ze beschikbaar was en kwam op Het Hofje terecht. Wat ze daar deed? “Ik hielp boterhammen smeren, koffie schenken, een bewoner begeleiden naar een afspraak en bij allerlei andere dingen. Eigenlijk dingen die iedereen kan,” lacht Marian. “Ik heb zelfs krullers bij een bewoner in de haren gezet. Ze was er hartstikke blij mee!” Het is erg leerzaam, volgens Marian: “Ik zit de hele dag achter de pc, hoor over beleid, maar uiteindelijk draait het om de mensen die hier wonen. Dit is de bedoeling van de Posten. Dáárom heb ik een baan en dat verlies je soms uit het oog. Je ziet bijvoorbeeld de vacature medewerker woonplezier, maar hebt er geen beeld van wat die functie nu daadwerkelijk inhoudt.”
Even naast iemand zitten
Kamla was maar wat blij met de hulp. “Ik vind het erg fijn dat de collega’s tijd vrijmaken om ons te komen helpen. Hier is het soms best hectisch op de afdeling en zeker bij een lagere bezetting zijn extra handjes welkom. Zo kunnen we de bewoners meer aandacht en rust geven. Dat is ook mijn taak: ervoor zorgen dat bewoners fijn wonen, zich veilig voelen en blij zijn.” Dat ziet Marian ook: “Soms is het alleen maar even nodig om naast iemand te komen zitten. De bewoners vinden het fijn dat je er bent. Wat dat betreft zou ik hier wel vaker willen meedraaien.” Dat ziet Kamla wel zitten: “Marian mag zeker vaker komen.” Het is daarnaast goed voor de collegialiteit. Daarover zijn beide dames het unaniem eens: “Samen maken we de Posten!”
Ons hart gaat
anders kloppen ...