De zorgvraag neemt toe en het tekort aan zorgprofessionals loopt op. Hoe overbrug je die steeds breder wordende kloof op een manier waar iedereen blij van wordt en waarbij je nog steeds een goede kwaliteit van zorg levert? Ga er maar aan staan. De medewerkers van Het Hofje doen dat, samen met Sandra Zandbelt (extern adviseur en projectleider). Zij startten in april met de eerste Proeftuin en ze delen trots hun successen.
Hoe kun je de zorg anders organiseren en tegelijkertijd het klant- en werkgeluk vergroten? In Proeftuin Het Hofje wordt daarover nagedacht en de uitkomsten worden in de praktijk getest. We vertellen je graag meer over de gezamenlijke ideeën, de creatieve experimenten en welke inspiratie die jou, je collega’s en de klanten opleveren.
De medewerkers van Het Hofje brainstormden tijdens het werkoverleg over het eerste thema dat ze aan wilden pakken. De keuze viel op het onderwerp functiedifferentiatie. Uitgangspunt daarbij is dat niet het diploma leidend is bij de uitvoering van de werkzaamheden, maar bekwaamheden, ervaring, talenten, ambitie en motivatie. Door de bevoegdheden uit te breiden, kunnen medewerkers doen wat ze graag willen en waar ze goed in zijn. Dat leidt tot meer werkplezier. Maar er zijn nog veel meer voordelen.
Marleen, medewerkster van Het Hofje vertelt: ‘We hebben al onze ideeën op geeltjes gezet en daarna zijn we ze in de praktijk gaan testen. Zo merk je direct wat wel en niet werkt. Is het een succes, dan hangen we dat idee in onze ‘resultatenboom’. Zoals het idee om medewerkers meer bevoegdheden te geven, als dat past bij ervaring, kennis en interesses. Neem een medewerker Woonplezier, die een hele goede band heeft met één van de klanten. Zij helpt nu af en toe met douchen. Voor de klant is het fijn om daar een vertrouwd gezicht bij te hebben en voor de medewerker is het een mooie uitbreiding van haar werkzaamheden. Ook in andere gevallen leidt de Proeftuin tot meer samenwerking: we helpen elkaar waar nodig en we leren van elkaar. En dat resulteert in een betere sfeer op Het Hofje: iedereen is vrolijker, ook de klanten.’
In de Proeftuin wordt volop geëxperimenteerd met ideeën die het leven van de klanten leuker of makkelijker maken. Bijvoorbeeld door de inzet van de BedSense, een slaapsensor onder het matras. De medewerker in de nachtdienst ziet op een tablet of smartphone wie er rustig slaapt, wie veel beweegt en wie te lang in dezelfde houding ligt. Dat maakt dat nachtelijke rondes langs de kamers bijna niet meer nodig zijn. Het gevolg: de klanten kunnen heerlijk doorslapen: niemand wordt ’s nachts onnodig gestoord. En van een goede nachtrust heb je ook de volgende dag veel plezier.
Alle grote en kleine successen worden gevierd en krijgen een plek in de resultatenboom. En ze worden natuurlijk intern gedeeld. Diverse andere betrokkenen en professionals denken mee over hoe de Posten de geslaagde proeven in Het Hofje ook in de rest van de organisatie kan toepassen. Zo kunnen ook andere teams en de overige klanten van de opgedane kennis en ervaring profiteren.
Op 12 juli presenteerden de medewerkers van Het Hofje met trots de resultaten van de eerste fase van tien weken. Ondanks de hoge temperatuur was de belangstelling groot. Uit alle hoeken van de Posten kwamen collega’s langs om de resultatenboom te bekijken, naar de ervaringsverhalen te luisteren en inspiratie op te doen.
Bij het afronden van het eerste traject kunnen we concluderen dat de Proeftuin aansluit bij de strategische koers van de Posten en het jaarplan 2022. De ideeën die in Het Hofje met positief resultaat zijn getest, leiden tot meer efficiency (tijdwinst), rust, aandacht en woon- en werkplezier. De samenwerking verbeterde en het begrip voor elkaar nam toe. En blijkt dat een idee niet werkt of lijkt het onveilig? Dan doe je het niet.
Na deze eerste fase volgen er nog drie fasen van elk tien weken. In fase twee is het thema naastenparticipatie. Na elke fase presenteren we de uitkomsten. Maar ook in de tussenliggende periode ben je van harte welkom op Het Hofje, bijvoorbeeld om de resultatenboom te bekijken. Voel je vrij om input te geven via de flaps en vlaggetjes die daar hangen. En dat geldt natuurlijk ook voor klanten, hun netwerk en de vrijwilligers.
Vragen over de Proeftuin kun je altijd stellen aan de collega's van Het Hofje, aan leidinggevende Monique Terhaar of aan procesbegeleider Sandra Zandbelt. We houden onze medewerkers ook op de hoogte via ons intranet.