Eerste inspiratiesessie levert input voor optimale werkprocessen

Zet achttien medewerkers uit verschillende afdelingen bij elkaar in een kerkje in Buurse en laat ze brainstormen over optimale werkprocessen en het ontwerp van Woonpark de Posten. Wat dat oplevert? Een overvloed aan tips, ervaringen en adviezen!

Optimale werkprocessen

Optimale werkprocessen

Achttien medewerkers uit diverse disciplines van de Posten woonden op 24 juni 2022 een eerste inspiratiesessie bij. Zij brainstormden in groepen over vijf thema's, met als centrale vraag: waarmee moeten we in het ontwerp van Woonpark de Posten rekening houden? Het doel: input ophalen voor de best mogelijk werkprocessen, een ontwerp dat daarop aansluit en natuurlijk klanten die daardoor met veel plezier bij ons wonen.

Voor een goede sparsessie is creativiteit nodig. Daarom startte de dag met een workshop graffiti, waarbij alle deelnemers één letter van 'Woonpark de Posten' maakten. Na een uur stonden de kleurige letters naast elkaar in het kerkje van Buurse, waar de sessie plaatsvond. En de aanwezigen waren er klaar voor om ideeën en tips uit te wisselen.

Vijf thema's

Tijdens deze inspiratiesessie kwamen vijf thema's aan bod, waar de deelnemers in groepjes hun creativiteit op los konden laten. Een kleine greep uit de vragen, tips en suggesties.

1. Afval

In Woonpark de Posten wordt al het afval gescheiden en dat begint bij de klanten en hun familie. Hoe regel je dat en wat hebben we daarvoor nodig? Hoe maak je mensen met dementie duidelijk hoe en waar je afval scheidt? En zorgt de Posten voor standaard (Ikea?) bakken op de appartementen of is dat aan de klanten zelf?

2. Klantgebonden middelen 

De persoonlijke voorraad linnengoed en incontinentiemiddelen ligt straks in het appartement. Wat is de ideale voorraad? Is dat maatwerk of standaard (met ruimte voor uitzonderingen)? Tips: zorg op elk gangdeel voor een magnetron, voor het verzorgd wassen. En maak goede afspraken met leveranciers over samenwerking.

3. Medicatie

Wat als de medicatie in de nieuwe situatie op de appartementen wordt bewaard? Tips: bewaar medicatie op het appartement in een kluisje, dat je met een druppel kunt openen. Gebruik Facetime om de medicatie te checken met een centrale verpleegkundige en regel per etage de retourmedicatie.

4. Eten en drinken

Zien eten doet eten, daar zijn de deelnemers het over eens. Samen eten is gezellig, het geeft wat reuring en het zorgt ervoor dat klanten letterlijk en figuurlijk in beweging komen. Tip: stap af van het huidige systeem en ga uit van eigen regie, keuzevrijheid en de mogelijkheid om het eten samen voor te bereiden en te koken.

5. Schoonmaak

Wie neemt welke schoonmaakonderdelen op zich? Hoe organiseer je dat het meest efficiënt? En waar sla je de schoonmaakmiddelen op? Tip: kies voor een centraal stofzuigsysteem en laat de klanten die zelf schoonmaken de spullen ophalen, zodat ze een 'loopje' hebben.

 

Wat vonden de deelnemers ervan?

Die waren zonder uitzondering erg enthousiast. De sessie maakte een hoop duidelijk, gaf alle ruimte voor eigen inbreng en zorgde ervoor dat de toekomstplannen voor Woonpark de Posten en Route 3 echt gaan leven.

Laat je horen!

Op 19 september 2022 vindt de volgende sessie plaats, over de buurtpleinen en –kamers, de plint en de zorg in de woningen.

Medewerkers kunnen zich aanmelden via ons intranet of via info@deposten.nl.

Ons hart gaat

anders kloppen ...

Ons hart gaat anders kloppen ...