Tandartsen Ru en Javier en assistenten Judith en Jolanda van Fresh Unieke Mondzorg (FUM) lopen sinds januari 2022 elke vrijdag hun ronde door de Posten. Samen met een mondhygiëniste, een preventieassistente en een tandprotheticus nemen zij als vast team de mondzorg van de klanten van de Posten voor hun rekening.
Niemand staat te trappelen om naar de tandarts te gaan. Maar als het dan toch moet, maak er dan het beste van, dacht de Posten. Daarom gingen ze een samenwerking aan met het enthousiaste team van Fresh Unieke Mondzorg. We liepen een ronde met ze mee.
Tandarts Ru vertelt: ‘De Posten heeft heel bewust voor mobiele mondzorg gekozen. Ons team bezoekt de mensen in hun eigen vertrouwde leefomgeving en behandelt ze op hun eigen kamer. Dat ontlast de zorgmedewerkers, omdat ze niet met de klant naar de tandarts hoeven. Het mobiele concept heeft voor iedereen voordelen. Ook voor ons, want ik geniet elke dag van mijn werk. Iedere dag is anders en het verloopt nooit zoals gepland.’
‘Wij zijn veel flexibeler dan een tandarts met een vaste behandelkamer kan zijn’, vervolgt Ru. ‘We hebben een lijst met namen van mensen die op de planning staan. Vervolgens zoeken we ze op. Heeft iemand er die dag een zin in of is hij of zij niet aanwezig? Dan schuiven we ons bezoek gewoon door naar een volgende keer. En zijn er mensen op de afdeling die op dat moment pijnklachten hebben en die niet ingepland zijn, dan kijken we daar ook gelijk naar. Geen probleem.’
Ru loopt intussen met assistente Jolanda naar de eerste patiënt van vandaag. Mevrouw Bergsma[1] zit er klaar voor, in haar fauteuil voor het raam van haar eigen kamer. Ru knielt voor haar en zegt: ‘Ik ga u geen aanzoek doen hoor, want dan krijg ik ruzie thuis.’ Het ijs is gebroken. Ru kan zonder problemen het gebit inspecteren. Het ziet er prima uit. Hij begeleidt haar terug naar de huiskamer en informeert de zorgmedewerkers. Op naar de volgende.
‘Je kan dit werk alleen doen als je het hartstikke leuk vindt’, zegt Ru onderweg. ‘Iedere patiënt is anders. Daarom kijken we in het dossier ook altijd naar de benaderingsadviezen van de psycholoog, zodat we de juiste aanpak kiezen. Met de één maak ik een grapje, met de ander juist niet. Maar ik zorg er altijd voor dat we een goed contact en vertrouwen opbouwen. En dat kan alleen als je echte interesse in je patiënten hebt en voldoende tijd hebt om een praatje te maken.’
Mevrouw Zandstra is als volgende aan de beurt. Ze ligt nog in bed als Ru aanklopt. Op zijn knieën naast het bed bekijkt hij ook haar gebit. Na de controle vertelt hij over de afwegingen die ze als tandartsen soms moeten maken. ‘Mevrouw Zandstra is 92. Ze heeft wortelresten in haar kaak, die je bij een jong en gezond iemand zou verwijderen. Maar doe ik dat bij haar, dan moet ik twee uitgebreide behandelingen doen, waar ze napijn van heeft en die het eten belemmeren. Daarom kiezen we ervoor om ze niet uit te voeren zolang ze geen pijn heeft en goed eet. We wegen de voor- en nadelen dus goed af, waarbij comfort de doorslag geeft.’
Om die afwegingen te maken kijkt het team goed naar de individuele patiënt. ‘Soms geef ik iemand eten’, zegt Ru. Dan maken we een praatje, maar ondertussen kijk ik goed hoe iemand eet, kauwt en slikt. Wij zijn niet alleen technisch met ons vak bezig. Een mooie vulling is voor ons veel minder belangrijk dan dat iemand zich prettig voelt. Onze zorg is breder dan alleen mondzorg. Wij trekken soms ook iemands broek op of we helpen iemand met de rollator op weg. En als we ze dan ook nog kunnen helpen bij hun mondgezondheid, dan is onze dag goed.’
Lees meer over Fresh Unieke Mondzorg en hun werkwijze.
[1] De namen van de klanten zijn in verband met hun privacy gewijzigd.
Ons hart gaat
anders kloppen ...