De afdeling HR ontwikkelde Startbaan, een online platform voor nieuwe medewerkers, dat in januari 2022 van start ging. Dat deden ze samen met een werkgroep, waaraan diverse collega’s deelnamen. Nieuwe medewerkers lezen in Startbaan alles over de missie en visie van de Posten, hoe de organisatie in elkaar zit en wat de praktische weetjes zijn. Startbaan zorgt ervoor dat nieuwe medewerkers goed voorbereid bij ons starten. Fijn voor henzelf, want je hebt als nieuwkomer niet het gevoel dat je in het diepe springt. Én fijn voor de collega’s en klanten.
Een andere baan is altijd een beetje spannend. En misschien voel je je als nieuwe medewerker een beetje onzeker of onwennig. Met Startbaan en het buddysysteem is dat verleden tijd. Met een afwisselend en praktisch online én offline programma voelen nieuwkomers zich binnen een mum van tijd op hun plek.
In de week voordat het dienstverband start krijgen de nieuwe medewerkers inloggegevens voor Startbaan. Zo kunnen ze alvast kennismaken met de Posten. Heel gemakkelijk, op een plaats en tijd die hen het beste uitkomt. Het resultaat: de nieuwe medewerkers voelen zich welkom, hebben een goede indruk van de organisatie en weten waar ze terechtkunnen met vragen. De ervaring met Startbaan als onderdeel van de ‘onboarding’ is dan ook positief.
Henrieke ging aan de slag met Startbaan: ‘Het is een fijn hulpmiddel om tijdens je eerste weken bij de Posten de organisatie te leren kennen. Het zorgt ervoor dat je je weg binnen de Posten kunt vinden en daarmee helpt het je ook in je werk. Het is goed om nieuwkomers én medewerkers te attenderen op Startbaan en waar je het kunt vinden op Intranet.’
In Startbaan staan documenten, afbeeldingen, links en filmpjes. In de eerste week heet directeur Rick Hogenboom de nieuwe medewerker via een video van harte welkom. Maar je vindt er bijvoorbeeld ook je inwerkprogramma en informatie over de koers van de Posten. Verder stellen diverse collega’s zich in Startbaan aan je voor. Na afronding van de introductie volgt er gedurende vier weken wekelijks een nieuwe module, die je kunt starten nadat je de vorige hebt afgerond. De informatie is heel praktisch voor nieuwe medewerkers, maar ook voor mensen die al langer bij de Posten werken. Neem dus gerust een kijkje via Kenniswijzer.
Ben je eenmaal aan boord, dan staat er een buddy voor je klaar. Hij of zij is het vaste aanspreekpunt van de nieuwe collega. De buddy maakt de nieuwe medewerker snel wegwijs op de nieuwe werkplek en stelt hem of haar voor aan de collega’s. Zo voelt de nieuwkomer zich snel thuis en wordt het gemakkelijker om de rollen en werkzaamheden op te pakken. Dankzij de buddy’s wordt het inwerken leuker, makkelijker en efficiënter. En daarmee draagt het bij aan het werkgeluk van iedereen.
Bianca (verzorgende IG): ‘Ilona was tijdens mijn eerste maand bij de Posten mijn buddy. Dat geeft rust en duidelijkheid. Het inwerken verliep daardoor lekker vlot. Ik kon op een rustige manier kennismaken met de bewoners en ik kreeg uitleg over de werkwijze op de afdeling. Wat ook fijn was: ik had alle vrijheid om zelf aan te geven welke manier van inwerken voor mij het prettigst is.’
Wil je meer weten over Startbaan of de buddy’s? Neem gerust contact op met de afdeling HR.